Osallistuva budjetointi 2019
Osallistuvan budjetoinnin tavoitteena on saada asukkaat mukaan ideoimaan, päättämään ja tekemään yhdessä Riihimäestä entistäkin parempi ja toimivampi kotipaikka.
Laillinen keulimis/stunttipaikka mopoille
Tämä ehdotus ei ole mahdollinen, koska:
Kiitos ehdotuksestanne!
Ehdotus ei kuitenkaan etene äänestettäväksi suunnitelmaksi vuoden 2020 osallistuvassa budjetoinnissa.
Ehdotuksen mukaista aluetta kartoitettaessa esille on noussut kt 54:n mt 130:n välisen, käytöstä poistetun rampin käyttäminen mopojen ja moottoripyörien temppuajoalueena. Alueen käyttöönoton suurimmat haasteet liittyvät alueelle kulkemiseen. Rampin käytöstä poistettu liityntä mt 130:een ei ole luvallinen liittymä ja yhteys kt 54:een on puolestaan fyysisesti katkaistu. Ajoalueelle laillisesti tapahtuvan ajon tulisi tapahtua käyttäen Riihimäen Portti IV:n nimellä kulkevan Kirjauksen kaupunginosan kaavatontin liittymää korttelissa 1944.
Tontin liittymää puolestaan ei ole toistaiseksi toteutettu; liittymän toteuttaminen mt 130:lle edellyttää Uudenmaan ELY-keskuksen mukaan mt 130:n osalta kaistajärjestelyjä ja siten tiesuunnitelmaa liittymäalueelle. Liittymän toteuttamista on hidastanut myös Janakkalan kunnan käynnissä oleva Punkan osayleiskaava-alueen valmistelu. Janakkalan kunta on esittänyt Riihimäen kaupungille tieyhteyden rakentamista Punkan osayleiskaava-alueelle Riihimäen Portti IV:n alueen läpi, jolloin suunniteltu tonttiliittymä tulisi toteuttaa tonttiliittymän sijaan siinä merkityksessä, että mt 130:een liittyisi katu. Riihimäen kaupungin ja Janakkalan kunnan välinen neuvottelu liittymästä ja sen vaikutusten kompensoinnista on kesken.
Mikäli edellä kerrottu tonttiliittymä saataisiin joko tonttiliittymänä tai mt 130:een liittyvänä katuna toteutettua tulee vielä huomioida rampin käytön suhteen toisaalta se, että rampin alue kuuluu kaavoitettuun tonttiin ja sen lopullinen käyttötarkoitus on siten olla elinkeinoalueen osa – tässä tarkastelussa tulisi varautua siihen, ettei rampin käyttö temppuratana ole välttämättä kuin väliaikaisesti mahdollista. Toisaalta tonttiliittymältä rampille on matkaa noin 300 metriä; tälle välille ei ole olemassa nykyisellään kulkuyhteyttä, joten rampin käyttämiseksi sellainen tulisi rakentaa todennäköisesti vähintään hälytysajoneuvoja kantavaan tasoon. Tähän tarvittava rahoitus tulisi osoittaa osallistavan budjetoinnin varoista.
Rampin vähintään väliaikainen käyttö ehdotettuun temppuajoon olisi mahdollista, mikäli Riihimäen Portti IV:n liittymän rakentaminen saadaan toteutettua, rahoitus liittymän ja rampin väliseen tieyhteyteen löydetään ja itse ajotoiminta pystytään järjestämään (luvat, valvonta, vastuukysymykset, tms.). Lisäksi tulee selvittää vaatiiko toiminta mahdollisesti myös ympäristöluvan.
Aikataulullisista syistä tämän ehdotuksen toteutus ei ole mahdollinen vuoden 2020 aikana, mutta ehdotuksen voi tehdä uudelleen seuraavaan osallistuvaan budjetointiin, jolloin arvioidaan tonttiliittymän sen hetkinen tilanne.
Lisätietoja: liikuntapalvelupäällikkö Kati Hämäläinen-Myllymäki, kati.hamalainen-myllymaki@riihimaki.fi, p. 019 758 4743.
Ilmoita asiatonta sisältöä
Onko tämä sisältö epäasiallista?
1 kommentti
Ladataan kommentteja ...
Ladataan kommentteja ...